Kamerautrustning


Mina saker Kommentera inlägget

Jag har tidigare skrivit om min kamera och dess tillbehör men jag har nog aldrig berättat om vad jag använder mest osv.
Kameran är ju en självkalarhet eftersom att jag bara har en, Nikon D3100. Den är bra, men jag börjar känna nu att jag inte skulle tacka nej till en bättre. Om några år ska jag nog försöka kliva upp ett steg eller två. Det är ett mål att sikta mot, att komma upp i den nivån. 

Objektiven då. Kitzoomen, 18-55mm, är väldigt sparsamt använd och just nu vet jag inte ens vars den är... Förmodligen i en låda. För mig är det ingenting som passar. Förmodligen är det många som förstår.
Nästan direkt efter att jag hade köpt kameran införskaffade jag Tamron 70-300mm och den är nästan heller aldrig använd. Jag har väl aldrig hamnat i situationer där det kommer till användning, förutom när jag har tagit bilder på månen. Jag har heller aldrig ansträngt mig så mycket att försöka "lära känna" objektivet. Är lite i valet och kvalet om jag ska sälja det eller inte...
Vad jag kommer ihåg gick det bara ytterligare någon vecka tills jag hitade mitt nästa inköp på blocket. Satt på jobbet och kollade och sen dök det bara upp, det var liksom en fullträff som aldrig skulle komma igen. Tamron 60mm macro. Nypriset ligger på omkring 4000:- och säljaren på blocket ville ha 3000:- för sitt. Jag slog till direkt och fick det faktiskt för 2500:-. Det var ett riktigt kap eftersom att det är det objektivet som jag just nu har som standard på kameran och såklart är favoriten.

Jag vet att många tycker att man ska vänta innan man köper en massa objektiv och dyl, men jag visste tidigt vad jag ville ha och vad jag ville få ut av min utrustning. Långt innan jag ens hade skaffat mig en systemkamera. Jag saknar fortfarande lite saker, men hittills har jag alltid (för det mesta) hittat någon lösning på problemet.

Jag har en liten önskelista på lager också. Objektivet, blixten och polfiltret är förhoppningsvis mina om bara några veckor. Resten får jag ta senare. Stjärnfiltret vill jag ha mest för kul, men även för en grej jag ska göra i sommar som jag tror filtret skulle passa ganska bra till. Reflexskärmen har jag inte så stort behov av just nu eftersom att det alltid går att göra egena av lite kartong och aluminiumfolie.


Myra-foto och vardag

Fin blogg, vad är bra/dåligt med Nikon d3100? Några har nämnt att skärmen inte är bra och att man "måste" ladda över bilderna till datorn för att se om de blev bra??? Är det något du har märkt av?

2012-06-19 | 10:46:43
URL: http://bloggmyran.blogg.se
Lina Palm

Hej! Jag ska alldeles snart köpa en ny kamera och jag undrar om du har några tips, Det jag söker efter är en lite mer avancerad kamera än min förra,vill också ha med HD inspelning..
Jag har kollat in Nikon d7000
Några andra förslag? Och vad tror du om den kameran? :)
Du är sjukt duktig!

Svar: Jag har provat d7000 en gång och tyckte väldigt mycket om den. Om man söker runt lite på nätet så kan man läsa att den rekommenderas av många så jag skulle tippa på att det hade varit ett bra val att ta den! :) Tack! :)
EmmA

2012-10-29 | 14:41:37
URL: http://linapalm.blogg.se/
amalias.se - frilansfotograf

nice :)
Några planer för idag?
Lust med bloglovin-/länkbyte?
Kramis <3

2013-08-08 | 13:15:17
URL: http://amalias.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback