Jag och min kamera


Mina saker Kommentera inlägget

Varför tycker jag om att fotografera? Jag har väl egentligen inget bättre svar på det än att det är kul.
När jag var liten ville jag alltid låna pappas kamera, tyckte det såg så kul ut, fast jag tror inte att jag fick ta någon bild.
Jag köpte min första digitalkamera (Advent heter den om jag inte minns fel) för x antal år sen, kommer inte ihåg om jag gick på gymnasiet eller högstadiet. I alla fall så användes den inte så mycket, den var faktiskt ganska dålig. Det resulterade i att jag oftast avände min mobilkamera, sony ericsson c702, som jag köpte 2008 och det var väl då som jag började kyrpa runt på backen för att ta fina bilder på blommor. Mobilen och dess kamera hängde med genom hela gymnasietiden, men på studenten, 2010, blev det ändring på det.

I studentpresent av mina föräldrar fick jag en ny kamera, en Lumix DMC-FZ48. En "halvsystemkamera", även så kallad superzoom. Jag tror att jag med lätthet kan säga att det är den bästa present jag fått och med den i mina händer så började jag på riktigt tycka om att fotografera. Jag ville ta bilder på allt jag såg i princip. Blommor, flugor, katter, hus, allt som kom i min väg. Vissa bilder blev bra, andra inte. Jag hade även en period när jag knappt rörde kameran. Jag tyckte att allt jag försökte fota blev bara dåligt, så jag la kameran på hyllan ett tag.

Några månader senare hittade jag tillbaka till kameran igen och det var då som jag började fundera på en systemkamera. Under sommaren jobbade jag ganska mycket, så det blev inte så mycket tid som jag hade velat till att fota, men det resluterade i att jag den 29 juli 2011 köpte min första systemkamera. En Nikon D3100.

Jag fick höra från många att det var ett ganska dåligt köp, att jag skulle ha sattsat på en "bättre". Jag vet att D3100 inte är världens bästa kamera, men jag vet också att det som betyder allra mest är vem som håller i kameran. Jag har fortfarande inte lärt mig allt om inställningar och sånt, kan även tillägga att jag är helt och hållet självlärd, men jag lär mig mer och mer allt eftersom. Jag experimenterar och pysslar och får hela tiden nya idéer om hur jag ska använda min kamera.
Det finns ingenting som är mer inspirerande än att få beröm. Det är berömmet som får mig att tycka det är extra roligt att fotografera, att lära mer och att verkligen vilja visa mina bilder.

Man kan säga att jag har börjat från grunden. Jag har gått från mobilkamera till kompaktkamera till halvsystemkamera till systemkamera. Det har varit en rolig resa!

Barnens Hjältar

Fotografera är väldigt roligt tycker jag. Har blivit lat att använda systemkameran sen jag skaffade instagram dock :P

Jag har för övrigt en fototävling igång om du är intresserad.

2012-01-07 | 23:57:24
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Rebecca

Allt bra? :D

Kram!

2012-01-08 | 10:55:21
URL: http://rebeccaedman.blogg.se/
sanna och wilma

Hej! :)

Lust att göra ett bloglovin byte med oss ?

kram

2012-01-08 | 20:49:50
URL: http://24hourss.devote.se
Therese Ahlström

Svar: Vad kul att du gillar den :)

2012-01-09 | 00:37:55
URL: http://thereseahl.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback