The Girl With the Dragon Tattoo av Stieg Larsson


Boktips Kommentera inlägget
Forty years ago, Harriet Vanger disappeared off the secluded island owned and inhabited by the powerful Vanger family. There was no corpse, no witnesses, no evidence. But her uncle, Henrik, is convinced that she was murdered by someone from her own deeply dysfunctional Vanger clan. Disgraced journalist Mikael Blomqvist is hired to investigate.

The girl with the dragon tatto är alltså den engelska versionen av Män som hatar kvinnor.

Mikael Blomkvist, ekonomireporter, döms till fängelse för förtal av finansmannen Wennerström, och beslutar sig för att ta time-out från sitt jobb på tidskriften Millennium. I samma veva får han ett ovanligt uppdrag. Henrik Vanger, tidigare en av landets främsta industriledare, vill att Blomkvist ska skriva släkten Vangers historia. Men det visar sig snart bara vara en täckmantel för Blomkvists verkliga uppgift: att ta reda på vad som hänt Vangers unga släkting Harriet, som varit spårlöst försvunnen i snart fyrtio år. Till sin hjälp får han Lisbeth Salander, en ung strulig tjej, tatuerad och piercad, men också professionell hacker och med unika egenskaper som gör henne till en oslagbar researcher.

Nä, alltså jag tyckte inte alls om boken. Jag sa redan när jag såg filmerna att jag skulle nog inte läsa böckerna och jag skulle ha hållit fast vid det.

Det är inte direkt en lättläst bok, inte ens  på svenska. En tjock bok med många, många sidor.
Det var faktiskt inga problem (nästan) att läsa boken på engelska, men ändå. Inte nån bok för mig. Jag tänker inte ens försöka läsa dom andra böckerna i serien, inte ens på svenska.

Haha bra reklam för boken!! Men så är ju jag sån om jag har bestämt mig för att en bok är dålig, då är den dålig... Jag säger inte att boken var urkass, bara att den var urkass för mig. Nån som förstår?


Camilla

Va fin blogg :)

2011-01-13 | 17:53:57
URL: http://happyplace.blogg.se/
Tessan

Va?! Fattar ingenting!! Dom böckerna är ju de absolut bästa som bara finns! Men böcker ska läsas på ursprungsspråk, dvs svenka i detta fall...

Har du sett filmerna då? De var ju också jättebra!

2011-01-14 | 09:31:01



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback