Full fokus


Tips & Trix Kommentera inlägget
Ibland är det inte helt lätt att fokus på allt man önskar i en bild. Med en stor bländare blir skärpedjupet inte så stort. Förra vecken när jag var ute och krälade i gräset och fotade vattendroppar så försökte jag få fokusen både på vattendroppen men också på reflektionen. Men eftersom att jag var tvungen att ha en ganska stor bländare så gick det inte att få allt på samma bild.

Istället tog jag två bilder och sammanfogade dom sen. Det ultimata är ju att använda stativ när bilderna tas, av självklara skäl. Jag hade inget stativ, jag fick lov att vara stadig på handen. En bild med fokus på reflektionen och en bild med fokus på själva vattendroppen. Bilderna är inte helt jämna, men det fixade jag i photoshop (har du inte det så gör som jag och ladda ner och testa gratis i 30 dagar) med hjälp av auto-align layers. Den som inte vet hur det funkar kan fråga så kan jag göra ett inlägg om det senare! Efter det är det bara att trolla (auto-blend layers) lite så att fokusområderna från båda bilderna kommer fram på samma bild. Inte alls svårt egentligen.

Sanne

Oj så fint! Vad duktig du är! :)

Ha det gött!

2012-05-30 | 18:30:16
URL: http://ninna.blogg.se/
Sara - egen företagare.

Fantastisk bild! De här med att vara stadig på handen när man fotar så är något jag aldrig har klarat av.

2012-05-31 | 11:06:59
URL: http://saramn.com



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback