Slutartid, bländare och ISO

Jag fick en fråga om jag kunde berätta hur jag gör när jag fotar med manuella inställningar. Svaret är egentligen att man måste förstå inställningarna och sambandet mellan bländare, slutartid och ISO. Sen är det bara att testa sig fram och öva massor!
Men för den som inte vet vad som menas med bländare, slutartid och ISO så har jag försökt förklara här nedanför.
 

Slutartid

Slutartid är tiden som slutaren på kameran är öppen, alltså så lång tid som kameran släpper in ljuset för att skapa bilden.

En kort slutartid, ex. 1/1000 (en tusendels) sekund, "fryser" bilden, medans en lång slutartid, ex. 1/2 (en halv) sekund, fångar rörelser.

 
1. Här använde jag slutartiden 1/100 sekund.
2. Skakningsoskärpa. En längre slutartid användes, 1/2 sekund, och det är omöjligt att undvika skakningsoskärpa då, om inte stativ används.
Detta var ett exempel på rörelse som kan fångas vid längre slutartider, ett annat är exempelvis en bil som kör. En kort slutartid fryser bilen och med en längre tid fångas rörelsen och man kan se hur bilen susar fram. 

En liten formel du kan gå efter för att undvika skakningsoskärpa är 1 genom objektivets brännvidd. Exempelvis ett objektiv på 300mm så kan du klara dig utan stativ med en slutartid ner till 1/300 sekund. Men ett objektiv med en brännvid på 30mm kan du klara en slutartid ner till 1/30. Dock är en liten tumregel att om slutartiden är längre än 1/60 så är det dags att bli vaksam.

 

Bländare

Bländaren (anges med bokstaven f) reglerar ljusmängden med hjälp av öppningens storlek. Stor öppning - mycket ljus, liten öppning - lite ljus.

En stor bländare, lågt bländartal (ex. f/1.8), ger även ett kort skärpedjup. En liten bländare, högt bländarvärde (ex. f/22) ger ett långt skärpedjup. Med skärpedjup menas hur mycket av motivet som ska vara skarpt, eller helt enkelt hur mycket djup det ska finnas i bilden.

 
3. Här använde jag ett lågt bländartal, f/2.5. Legogubben är ensam i fokus.
4. Ett högre tal, f/22, användes här och nu kan man se vad som finns i bakgrunden.
Vilken bild är mer intressant att titta på? Själv svarar jag bild nr.1.
 
 
ISO

ISO anger hur ljuskänslig kameran ska vara. När ljuset är sämre, ex. inomhus, behöver kameran vara känsligare för ljuset och då anger man ett högre ISO-värde. En solig dag utomhus behöver kameran inte vara lika ljuskänslig och då passar det bra att ange ett lägre värde.

Detta låter hur bra som helst, dock är det en liten nackdel som följer med. Ett högre ISO-värde ger mer brus i bilden. 

Självklart beror det på olika kameror också, då vissa klarar högre värden än andra utan att ha allt för mycket brus.

 
5. ISO 100.
6. ISO 1600. Bilden har betydligt mer brus.

 När är det bra att öka ISO-värdet då? När du tycker att det behövs.

 Jag brukar hålla mig till min egna lilla regel:

100 - normalt dagsljus

200 - mulet, inomhus

400 - en dålig höstdag, inomhus

800 - skymning

Högre än så tror jag aldrig att jag har gått (min kamera är ganska känslig för det där jäkla bruset) och självklart finns det undantag, men det är en bra mall.

 

Slutsats

Alla dessa tre är beroende av varandra och dom har en sak gemensamt: dom reglerar ljuset.

Om du vill frysa en rörelse måste du ha en kort slutartid och förmodligen ha en större bländaröppning så att tillräckligt med ljus kommer in, annars blir bilden för mörk.

Men vill du få med rörelsen så måste du ha en längre slutartid och samtidigt förminska bländaröppningen då det annars kommer in för mycket ljus med den långa slutartiden. 

Om nu inte en längre slutartid och en stor bländaröppning ändå inte skulle släppa in tillräckligt med ljus, ja då är det bara att höja ISO-värdet. Testa dig fram och se hur högt ISO din kamera klarar och hur mycket brus du kan acceptera.


matilda

coola bilder

2012-10-15 | 16:02:45
URL: http://matildiz.se
Linnea

Bra tips! :)

2012-10-15 | 16:41:32
URL: http://linnettennil.blogg.se
madabouttea.se

Underbar blogg! Älskar att läsa olika fototips :) Du har inget tips på ett bra objektiv om man vill ha ett med lågt bländartal och bra zoom? Jag har nämligen ett standar objektiv 18-55mm med bländare 3,5 och ett så kallat porträtt objektiv 50mm med bländare 1,8 hade velat ha nått objektiv som är typ en kombo av dom två :)

Svar: Vad roligt att du tycker om det! Jag har Sigma 17-70/2,8-4,0 macro, alltså lägsta bländare 2,8-4,0 beroende på hur mycket du zoomar. Det är ett väldigt fint objektiv och bra ersättare för standardobjektivet. Vill du ha samma bländartal genom hela zoomen så finns Sigma 17-50/2,8 (har ej provat, men gissar på att det är ett bra objektiv). Priset är helt okej på båda två!
EmmA

2012-10-17 | 07:55:58
URL: http://madabouttea.se/
madabouttea.se

Aha okej :) Tack för tipsen!Jag ska genast kolla upp detta ^^

2012-10-17 | 21:46:50
URL: http://madabouttea.se/
EVELINA - art & photos

Tack för tipsen :)

2012-10-17 | 23:18:12
URL: http://faithfully.blogg.se
josefine

tack för tipset ;)

2012-10-18 | 11:21:32
URL: http://joseefiiinee.blogg.se
Hanna S

Hejsan vilken jättefin blogg med underbara bilder!
Tänkte också säga att jag har en fototävling på min blogg det sklle betyda GULD om du var med i den!
Reglerna är enkla!
Direktlänk:
http://hannaasundin.blogg.se/2012/october/fototavling-med-tema-host.html#comment
Förlåt om du inte gillar sånna här kommentarer!

2012-10-21 | 18:27:09
URL: http://hannaasundin.blogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback